2022 Menu
Den Sidste Kamp 5
Uge 20, 2022
af Rick Joyner

Måske den mest kraftfulde udtalelse, Jesus kom med, der ville føre til et sejrrigt, overvindende liv, er i:

Matt. 11:28-30.
"Kom til mig, alle jer , som slider og bærer tunge byrder, og jeg vil give jer hvile.
Tag mit åg på jer og lær af mig, for jeg er mild og ydmyg af hjertet, og I vil finde hvile for jeres sjæle.
For mit åg er let, og min byrde er let."

. En af de største kilder til stress i livet kommer fra at forsøge at ophøje os selv i andres øjne, og den angst, der kommer af at forsøge at bevare denne personlighed. Men når vi afviser dette aspekt af vores faldne natur og beslutter at ydmyge os selv i stedet, bliver vi befriet fra den store kilde til angst for at finde en fred, der fører til glæde.

Når vi oplever den bemærkelsesværdige tilfredshed ved ikke at skulle konkurrere om opmærksomhed, søger vi ikke kun at ophøje Herren og opbygge Han's folk. Vi søger også den højeste form for ledelse, som er at være alles tjener, når vi følger vores Frelsers vej. Så vil vi finde en hvile for vores sjæl, somsjældent opleves i dette liv, som fører til et rigeligere liv.

Når vi påtager os menneskefrygtens åg eller menneskelige forventninger, bliver vi tynget af stress og angst. Dette stjæler vores sande potentiale i livet, potentialet til at arbejde sammen med Herren for det, Han bygger – det evige. Dette er ikke den midlertidige, omskiftelige tilfredsstillelse, der kommer fra menneskets godkendelse. Når vi ved, at vi har Guds godkendelse, er det lige meget, hvad andre tænker. Dette er den ultimative fred, hvile og frihed, hvorved andre er vidne til riget i os.

En anden kraftfuld, livgivende måde, Herren sørger for, at vi kan ydmyge os på, er forklaret i:

5 Mos 8:2-3.
Og du skal huske, at Herren din Gud førte dig hele vejen i disse fyrre år i ørkenen for at ydmyge dig og sætte dig på prøve, for at se, hvad der var i dit hjerte, om du ville holde Han's bud eller ej.
Så Han ydmygede dig, lod dig sulte og gav dig manna at spise, en føde, som hverken du eller dine fædre før kendte til, for at Han kunne fortælle dig, at mennesket ikke skal leve af brød alene; men mennesket lever af hvert ord der udgår fra Herrens mund.

Hvordan ydmyger det os at samle frisk manna hver dag? Jesus sagde, at Han var den manna, der kom ned fra himlen. Han er det daglige brød, der kommer fra oven. Ligesom Israel var nødt til at samle dette brød op først af hver dag og spise det til livsophold, vi må søge Jesus som det første vi gør hver dag. At søge Ham først er at erkende, at vi ikke kan klare dagen uden Ham. Det er for den ydmyghed som Han giver nåde.

I denne tekst sagde Herren, at Han gav Israel manna for at ydmyge og prøve dem, for at se, om de forstod, at mennesket ikke lever af brød alene, men af hvert ord, der udgår fra Herrens mund. Ordet "udgår" er nutid. Vi lever ikke kun af de ord, der udgik fra Ham – datid – men også af det daglige levende ord, der udgår fra Ham – nutid.

I 5 Mos. 8:2 sagde Herren, at Han gav dem manna for at ydmyge og prøve dem for at se, om de ville holde Han's veje eller ej. Hvordan afgør indsamling af manna der samles ind først hver dag, om vi vil holde Han's veje eller ej? Hvis vi overvejer Ham først og søger Ham først, er det tydeligt, at Han er den første i vores liv. Hvis vi møder Ham først hver dag, vil vi blive oplyst og bemyndiget til at vandre på Han's veje hver dag – " i dag, hvis du vil høre Han's røst" (se Hebr 3:7).
Ugens Ord 21
OP